Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
LITERARY IDENTITY SEARCH. FRANZ KAFKA AND THOMAS MANN IN INTERCULTURAL READING
TOŠIČ, Miloš
Hlavním tématem následující diplomové práce je demonstrace a vysvětlení kulturních standardů ve vybraných dílech literatury dvacátého století. Vzhledem ke studovanému oboru, byl výběr knih zaměřen především na česko-německý areál. Práce v sobě pojí dva prvky, jež byly součástí dosavadního studia, a sice interkulturní komunikaci a literaturu. Druhým cílem této práce je potvrzení či vyvrácení hypotézy, že napříč mezi kulturními standardy existuje jistá vzájemná souvislost. Tato diplomová práce se skládá celkem ze tří částí. První z nich se věnuje oboru Interkulturní komunikace a jejím hlavním pojmům. Dále následuje objasnění teorie kulturních standardů. V poslední části, kterou je také možno považovat za část praktickou, budou standardy analyzovány a vysvětleny na příkladech zvolených literárních děl.
Milena Jesenská a její vztah k pražské německé a české kultuře
KADLECOVÁ, Zuzana
Milena Jesenská byla významná české překladatelka a novinářka. Byla jednou z ženských osobností, které reprezentovaly meziválečnou Československou republiku a které pomáhaly utvářet tvář nově vznikající společnosti. Přestože je v západní části světa známá především jako "Kafkova Milena", byla vynikající novinářkou - psala články pro přední pražské noviny a časopisy, např. Národní listy, Přítomnost, ... Ve 30. letech 20. století v době ohrožení nacismem nadále udržovala kontakty s německo-židovskými uprchlíky, poté i z českými letci a vojáky, kterým po obsazení země pomáhala v jejich útěku. Na odboji se podílela i spoluvydáváním ilegálního časopisu V boj. Nakonec byla transportována do koncentračního tábora Ravensbruck, kde roku 1944 zemřela.
The Motive of Metamorphosis in the Work of Franz Kafka and Thomas Brussig
Vašků, Tereza ; Markvartová, Eva (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá srovnáním dvou děl s motivem proměny, povídkou Franze Kafky Die Verwandlung (1915) a románem Thomasse Brussiga Die Verwandelten (2020). Motiv proměny umělce odjakživa fascinoval, objevuje se ve stále nových dílech a vstupuje tak do obecného povědomí. V úvodní části je obecně popsána problematika motivu proměny v literatuře a je uvedeno dělení proměn. Druhá část je věnovaná hloubkové analýze děl Die Verwandlung a Die Verwandelten. Hlavní důraz je zde kladen na proměnu postav, vývoj vztahů v rodině a komunikaci. Třetí část se věnuje otázce podobnosti děl, neboť román Thomasse Brussiga nepochybně vychází z povídky Franze Kafky (podobné názvy, dělení na 3 části, proměna lidí ve zvířata s možností myslet a komunikovat). Rozdíly, které mezi díly jsou, pramení z odlišných dob, ve kterých díla vznikla. KLÍČOVÁ SLOVA Motiv proměny, proměna, metamorfóza, Die Verwandlung, Franz Kafka, Die Verwandelten, Thomas Brussig
Fyziognomie psaní: v záhybech literárního ornamentu
Jirsa, Tomáš ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent) ; Fulka, Josef (oponent)
Disertační práce "Fyziognomie psaní: v záhybech literárního ornamentu" se zabývá vztahem mezi literárním psaním a ornamentem. Propojuje tak literárněteoretickou a literárněhistorickou problematiku s uměnovědnou, především vizuální oblastí. Ornament je analyzován a interpretován jako teoretická figura umožňující zkoumat literární psaní z hlediska jeho vizuality a pohybu. Tento přístup, pokoušející se o určité vizuální čtení literatury, je zde rozpracován a aplikován pod názvem "fyziognomie psaní" a představuje pokus, jak číst literární texty nejen z hlediska významu a sdělení, ale rovněž z perspektivy vizuálně-figurální performance. V první části je vypracován pojem ornamentu na pozadí jeho historické, estetické a filozofické reflexe a vysvětlen jeho interpretační potenciál vzhledem k umělecké literatuře. Část druhá představuje interpretace vybraných textů světové literatury 20. století (Franz Kafka, Rainer Maria Rilke, Hugo von Hofmannsthal, Samuel Beckett, Louis Wolfson a Blanche T.) z hlediska afinity literární řeči a konkrétních ornamentálních projevů.
Odraz díla Franze Kafky v tvorbě Villyho Sørensena
Foktová, Martina ; Březinová, Helena (vedoucí práce) ; Hartlová, Dagmar (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou a interpretací povídek "Vražda - Kafkovská idyla" a "Tygři" z povídkové sbírky Sære historier (1963) od dánského spisovatele Villyho Sørensena. Práce si klade za cíl dokázat podobnost mezi povídkami Villyho Sørensena s tvorbou Franze Kafky. Autorka vychází z hypotézy, že oba spisovatelé užívají parabolu jako hlavní výrazový prostředek. V první kapitole práce je představen Villy Sørensen a doba, ve které žil, spolu s fantastickou prózou, jejímž představitelem Sørensen je. Dále autorka charakterizuje parabolu pomocí definic s příklady ze světové literatury. V rozboru povídky "Vražda" dochází nejen k interpretaci povídky jako takové, ale také k jejímu srovnání s románem Proces od Franze Kafky. Následně je podrobena rozboru povídka "Tygři".
Milan Kundera a intertextualita
Grušová, Mariana ; Charvát, Martin (vedoucí práce) ; Češka, Jakub (oponent)
Diplomová práce Milan Kundera a intertextualita se zabývá aspekty intertextuality v jeho románech. V první části práce je nastíněna intertextualita obecně, teorie románu a přístupy několika literárních teoretiků k této problematice. Druhá polovina práce analýzou intertextuality v Kunderové síle v různých podobách, převážně na základě motivů snu a tělesnosti. Největší důraz je kladen na zkoumání odkazu Kafky v kontextu Kunderova díla, zejména v románech Žert a Kniha smíchu a zapomnění.
Female characters in the work of Franz Kafka
Svobodová, Karolína ; Weinberg, Manfred (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Práce se zabývá ženskými postavami ve vybraných dílech Franze Kafky (1883-1924), známého představitele pražské německé literatury. Jedná se o povídku Proměna (1915) a posmrtně vydané románové fragmenty Nezvěstný (1927), Proces (1925) a Zámek (1926). V práci je tematizováno, jak jsou jednotlivé ženské postavy v těchto textech zobrazeny, jakou hrají roli v životě protagonisty a jak jej ovlivňují. V popředí přitom stojí interakce mezi mužskými hlavními postavami a ženskými vedlejšími postavami. Práce postupuje převážně metodou analýzy textu, aniž by vytvářela souvislosti mezi fiktivními ženami v dílech autora a skutečnými ženami v jeho životě. V každém z vybraných textů jsou nejprve zvlášť analyzovány ženské postavy a poté jsou mezi sebou porovnávány. Závěr slouží ke srovnání všech ženských postav v těchto dílech a k formulaci obecné teze o těchto postavách.
Komiksové adaptace ve výuce literatury na základní a střední škole
Hrubanová, Anna ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá využitím komiksových adaptací v hodinách literatury na základní a střední škole. Cílem práce je zmapovat dostupné komiksové adaptace literárních děl českých autorů. Na základě předem zvolených kritérií budou zhodnoceny komiksové adaptace povídky Proměna France Kafky. Součástí práce bude také porovnání původního textu s vybranou komiksovou adaptací a postihnutí proměn fikčního světa převedením do komiksového média. Práce pomůže učitelům přiblížit teorii komiksu. Teoretické poznatky budou uplatněny v tvorbě dvou výukových bloků vystavěných pro účely literární výchovy na základní a střední škole. Konkrétní realizace obou výukových bloků v praxi budou navzájem porovnány.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.